Frispåra viltspår

Japp prinsessan W har frispårat viltspår idag. Det var ju inte alls planen förstås, jag hade inte ens tänkt tanken att låta henne spåra nåt alls utan sele och lina. Planen för dagen var bara skogen och en långpromenad. Vi gick en stund och plötsligt stannade hundarna på en blodfläck och jag trodde det var en löptik som varit i farten, men det bar iväg åt samma håll för båda hundarna, Nova i kortlina och W lös. W trampade på spårandes och Nova och jag tuffade efter. Blodfläckar återkom med jämna mellanrum och vi snurrade en bra bit kanske 500 m innan blodet upphörde, hundarna fortsatte några hundra meter och vid vägen slutade dom att spåra. Wienna spårade lugnt och fint ca 10-15 meter före oss och väntade när avståndet blev för långt!! HELT ofattbart. Hon måste verkligen förstått idén med viltspår. Lite spännande var det att inte alls veta vad som skulle hända, om vi skulle springa på nåt skadat djur som i värsta fall inte var så snällt. Wiennas koppel var kvar i bilen och jag kände att jag skulle vilja haft det i fickan utifall. Jag undrar vad som hänt där i skogen. Nova spårade också väldigt bra trots att hon bara viltspårat några få gånger.

Kommentarer
Postat av: Mona med Frodo

Jag har hört att det är tokförbjudet att lägga viltspår här hemma hos oss (Sollentuna och Upplands Väsby). Mötte en riktigt skum man i skogen som gick och droppade blod ur en sån där liten 50 cl-PETflaska men han sa att jag INTE fick skvallra för någon. Med sig hade han den mest blodtörstiga och monstruösa rottweilertik jag skådat. Kände inte riktigt för att stanna där. Han tyckte att vi två kunde ses vid ett annat tillfälle med våra hundar och träna tillsammans men jag gick inte riktigt rätt vibbar av den där grabben, om man säger så.

För övrigt tror jag att min hund skulle utmärka sig om någon bara kunde arrangera tävlingar i tikkiss-spårande!

Svar: Man måste ha markägarens tillstånd att lägga blodspår men här på vichan är det inte så noga. Helt rätt inte stämma träff med skumma gubbar med galna hundar. Tror Frodo även skulle vara intresserad av blodspår. Ni kan ju prova i helgen.
None None

2013-04-11 @ 15:38:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0