131026

Nu har vi taggat till, uppskärpning gällande ff och pos är prio nr 1, tråkigt? nej faktiskt inte tror jag att jag blivit lydnadsnörd. Kom att tänka på Åsa A och första beauceronlägret när hon sa att lydnadsbiten var så skoj, jag minns att jag tänkte, hmm konstig människa hur kan det vara kul att peta och peta. Fast då hade jag inte haft en hund innan som jag kört lydnad med förutom de påtvingade momenten för att köra upp Nova som bevakningshund. Spårade ett långt spår i tisdags och på kvällen var jag till klubben sent på kvällen i hallen. Med träningsgruppen i torsdags tränade jag ingångar på planen, dir med klick från medtränare och störning under ff. Jag har fått axelproblem, ja inte fysiskt men jag har upptäckt att W blivit väldigt känslig på hur jag rör vänster axel, det kommer helt säkert ifrån att jag försöker kolla hennes pos när jag tränar själv, när jag tränar med hjälp dvs någon annan tittar på henne är min axel längre fram och då hamnar hon för långt fram och lite snett. Hon är också lite för långt fram i ff men det tänker jag inte peta i i nuläget då jag vet att hon blir lite försiktigare på tävling och hamnar då automatiskt i rätt pos. Platsen nöter vi på med och på träningen i fredags fick hon ligga med en säker hund och det hade gått bra, hon såg lugn och fin ut och dreglade när jag kom tillbaka. I nov och dec ska vi gå 2 helgkurser för Monika Lindblom hemma i hallen, det ser jag verkligen fram emot, tror jag ska börja nosa på elitmomenten då, fast vi nosade lite på Z i går, tror inte det är så svårt för W, problemet var förarens promenerande, var inte riktigt sams med konerna fast det är väl bara att torrgå och torrgå.

Kommentarer
Postat av: Eva

Härligt Britt och jag kunde inte låta bli att skratta åt din kommentar om Åsa!! Åsa har så rätt, härligt att du har kommit på det :)

Ni kommer ha en rolig höst hör jag!!

2013-10-26 @ 15:23:31
URL: http://www.beauceroner.se
Postat av: Mona med Frodo

Jag väntar på att jag ska få någon sån där insikt, jag med... Lydnad känns INTE kul! Men till stor del beror det nog på att jag inte har några träningskompisar, inte känner mig välkommen på klubben och inte VET hur jag ska få hunden att göra allt det där som krävs. Måttligt kul att stå i trädgården och traggla när man är oengagerad och okunnig, med en hund som hellre spelar fotboll.

Vad är Z som ni nosade på? Vad betyder det?

Svar: Z, man går som ett Z mellan koner, mellan varje kon blir man kommenderad antingen stå, sitt eller ligg, hunden ska utföra uppgiften medans man går vidare och blir kommenderad vänd om, går förbi hunden och blir kommenderad vänd om, sen ska hunden resa sej exakt vi fotpos och följa med, sen fortsätter det med de momenten som är kvar, man får en viss turordning av tävlingsledaren på momenten innan start. Hunden ska helt stilla i det givna kommandot. Phu svårt inte minst med hur man som förare ska gå, innan och bakom konerna. Bara att traggla på. Vi har en jättebra instruktör som kör helgläger i hallen i Fagersta ibland, kanske nåt att fundera på för att komma igång på riktigt. Annars kan vi kanske ordna en heldag i hallen om det finns några fler intressenter, 5 st brukar vara lagom på en dag.
None None

2013-11-04 @ 09:12:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0