Väckt av fågelsång

Fåglarna väckte mej tidigt i morse och trots att det snöade var dom otroligt glada. Efter jobbet var inspirationen inte den bästa men hundarna tyckte ju förstås att inne och lata sej var ingen bra idé. Packade lite spårsaker och drog till skogs, till åker iallafall för Wienna ska ta det lite lugnt ett tag till efter kastreringen, så åkerspår fick det bli. Jag travade iväg och la spåret och märket att jag tappat en spårpinne på vägen dit. Hämtade hundarna för en "kontrollerad"  koppelpromenad. Vi kom väl 50 m när båda hundarna fick syn på pinnen samtidigt, trodde nästan dom skulle ryka ihop men Nova bestämmer!! hon stog lugnt kvar över pinnen till Wiennas STORA ilska, hon lät mäkta irriterad men fick ge sej. Vi gick vidare och hej och hopp där rök min kontroll direkt, båda hundarna fick spåret i näsa och jag såg ut som en som aldrig tränat hund i hela mitt liv, båda gick ner i lågläge och bara matade mot åkern, väl medvetna om det nyss inträffade, här jädrar gäller det att vara först! Nåja, vi samlade väl ihop oss och hittade en väg jag aldrig gått, trodde nästan jag kunde alla vid det här laget. Wienna fick gå spåret och fixade det riktigt fint med direktpåsläpp och en elak spetsvinkel mm, liggmarkeringarna börjar komma tillbaka till det normala, dvs inte kasta sej och göra frivolter och flisa pinnarna.Kunde inte låta bli att stanna till vid klubben och köra lite lydnad åxå, det blev linförighet, som sagt jag gillar inte koppel så JAG måste träna mer på det, lite framförgående blev det med, Wienna gillar inte sträckan mot bilen, där går det mycket saktare och lite svajigt, hon vill nämligen inte riskera att komma för nära dumma bilen, då kanske man måste åka hem. Provade för första gången hela momentet framåtsändande och jag är jättenöjd, vi verkar fatta hur vi ska göra.Nu väntar vi på att morötterna till kvällsmaten ska svalna så det kan bli middag och lite vila. Ikväll blir det platsliggning med skott och förhoppningsvis budföring med skott.

Kommentarer
Postat av: Karin, Athena och Dio

Kul att du börjat blogga. Alltid lika roligt att läsa om alla eskapader.

2012-04-17 @ 18:57:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0