Innehallen och viltspår

Igår blev det en h´promenad direkt efter lunch,  jag hade lyckats pricka in tid hos frissan just den typ enda dagen med sol, jädrigt irriterande med tanke på att jag kanske går dit 1-2 gånger per år. Hundarna var kvar i bilen och vi fortsatte en stund i skogen innan jag la 2 viltspår faktiskt ett till Nova åxå. Hon har aldrig viltspårat , varför vet jag faktiskt inte, hon som spårat  massor när hon var bevakningshund, hittat metall plast trä tyg. Hvund var vi med i ett tag, hemvärnets underrättelsetjänst, riktigt riktigt spännande, det gick ut på att spana på fi (fiende) utan att bli avslöjade själva, smyga krypa vara tysta och stilla. i skarpt läge gäller det faktiskt liv och död.
På kvällen tränade vi i innehallen för första fången W och jag, Det var ett tag sedan vi tränade på riktigt och hon var taggad och totalt ostörd av alla andra, det var nog bra med några veckors planuppehåll.
Idag blev alltså varsitt viltspår för hundarna, W fick ett långt och knöligt med spetsvinklar bloduppehåll och en återgång på säkert 20 m, där fick hon jobba mej jobbade lugnt och metodiskt så vi hamnade rätt trots att 3 orangé motorsågsgubbar var alldeles intill. Lite knepigt för en matte med kasst knä att hinna med men och har den goda smaken att vända dej om och kolla om jag är ok. Duktig W. Nova fick ett ganska snällt spår, ja iaff beträffande vinklar mm, liggtiden var 2o tim och på spåranlagstestet är det 5 tror jag, hon fixade lite vi påsläppet men fattade sen galoppen och spårade bra och latjade brutalt med skånken. Duktig Nova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0