viltspårprov öppen klass

Vaknade i morse och såg att det regnade och hade gjort det ett tag, fasen vi som skulle göra vårt första viltspårprov idag. Tänkte nästan ringa och avboka, inte kul att åka 6 mil enkel resa för att inte ens hitta spåret tänkte jag. Men envis som man är gav vi oss iväg och det regnade hela vägen dit. Träffade en helt okänd man och drog 5 km rakt ut i skogen, hur sjukt är egentligen det!. Chip och vaccination kollades och vi gick en bit  till påsläppet, i upptagsrutan på viltspår får man göra hur man vill för att hitta spåret, jag som varit orolig för Ws racerfart i påsläppen blev lite lugnare. Selade på enligt våra rutiner oc h fick beröm av dommaren för god lydnad, inte så många som har det sa han, bra första intryck är ju alltid bra. Släppte på W med kort lina i lugn fart och hon tog spåret med en gång, vi spårade på och fick veta att det gick jättebra under tiden, så kom den sk idiotvinkeln, blodat rakt på i 15 meter, back 15 m och vinkel 90 grader och oblodat i 15 m, där blev det snurra av kan jag säga,  fick tyvärr ett litet ryck i linan och då tror W tydligen att det är fel och blir osäker, jag avvaktade bara bakom och hon började snurra och leta spåret igen och till slut sög hon i och jag kände yes! vi är på igen efter ett ta fick vi order om att stanna, nu skulle det bli ett skott och kontroll av reaktion och om hunden fortsätter att spåra, nemas problemas sa W. Slutet kom ganska snart efter skottet och oj vi var i "mål" på 20 min, maxtid 45 min, jag tyckte vi höll på i all evighet.. Det fanns lite folk i skogen och igår hade det varit 8 svampplockare där och stökat runt i går kväll när spåret var lagt men det fick jag förstås inte reda på innan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0