Kennelläger mm

W och jag åkte på fredag morgon för att vara med på Silogårdens kennelläger som började kl 13.00. Innan checkade vi in på ett helt underbart B&B alldeles nära Hjortkvarn där lägret var. Grupper uppdelades på rally, spår, drag, sök och viltspår. Jag hade fått äran att visa hur viltspår går till och till min förvåning var det många som nappade på att prova. Uppskattningsvis var det nog ca 10 hundar som provade och faktiskt körde en gång till, dom flesta hade aldrig gått ett viltspår innan och jag var mäkta imponerad av att alla spåren gick superbra, ingen hund behövde hjälp, dom fixade det helt själva. Det var otroligt intressant hur olika dom reagerade vid första bloddroppen, man skulle filmat alla påsläpp! Vädret var ju inte helt underbart på lördagen men alla tränade på hela dagen. Jag hade lagt ett spår som blev liggandes i 24 tim med regn och blötsnö över natten. Synd att spåret skulle förgås tänkte jag, jag provar. Det gick faktiskt riktigt bra, lite stök och bök hade hon för sej men det var ju inte så konstigt, så svårt spår har hon aldrig fått och vi kom till slutet. Helgen gick fort runt kl 16 bar det hemöver,det var kul att träffa alla Silogårdare med hundar, god mat och fika serverades i massor och jag hade jättetrevligt. Spår idag. Nova fick traska runt i skogen när jag la spåret, hade aldrig testat det. Jag la 4 skogspinnar 3 vanliga och ett slut. Sen gick vi i skogen så spåret fick ligga till sej. W har kommit på den smarta idén att om hon kommer med en pinne (som hon inte får ha) brukar jag byta mot bollen.Idag fick jag pinne 2 gånger. Spåret gick bra, jag hade faktiskt glömt att Nova traskat runt och jag märkte ingen skillnad. En skogspinne bort, den låg i en svacka mellan 4 stenar i ett snår av smågranar som W valde att gå runt, hmmm, ja det kanske var i svåraste laget. På hemvägen la jag ett viltspår på leråker, vet inte vad jag fick för mej men ska bli skoj i morgon.

Kommentarer
Postat av: Eva

Tack Britt för ditt stora engagemang på lägret!! Så skoj det var att testa viltspår!!! Och duktiga Wienna som fixade det spåret som hade både regnat och snöat "bort" :)

2013-04-16 @ 20:07:34
URL: http://www.beauceroner.se
Postat av: Bitte

Jag är lite ledsen att vi inte hann med viltspåret, men det kanske blir fler tillfällen! Jättekul att träffa dig, som vanligt!

Svar: Det blir säkert flera gånger, det verkade som det finns intresse och jag visar gärna. Jättekul att träffa Dej och Jari.
None None

2013-04-17 @ 17:48:58
URL: http://harjuhundarna.blogspot.se
Postat av: Mona med Frodo

Tack för söndagens roliga viltspårslektion! Det är fantastiskt att se vad våra hundar kan alldeles av sig själva. Jag hade gärna kollat på Wienna för att se hur HON gör. Mycket nöjd med allt vi hann med på lägret!

2013-04-17 @ 23:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0