Skogsägare med "koll"

Vi åkte till ett svampställe igår, hundarna och jag. Jag parkerade bilen typ mitt i skogen. Vi hade inte varit där på några år så det var lite svårt att hitta rätt, kompassen Nova hittade förstås stigen, fattar fortfarande inte hur hon gör. När vi kom närma vägen hörde jag en bil och satt ner hundarna några meter från vägen, bilen kom sakta, föraren såg oss, körde sakta förbi, rullade ner rutan till baksätet och en rabiat tax gapade som en galning åt oss. Inte särskilt rutinerat faktiskt, tänk om jag hade haft hundar som gått igång på det. Mannen klev ur bilen och frågade om jag hade dobermanhundar, om dom jagade och var snälla, nej det är inte doberman, dom jagar inte för det har jag lärt dom att inte göra och snälla är dom fast dom är tränade att inte gå fram till folk utan min tillåtelse. Jag berättade att W viltspårar och då tyckte han att hon har intresse för vilt! hallå viltspårar gör man med sele och lina och är som vilken tränings/tävlingsform som helst, tjänstetecken meddelar hundarna vad dom ska göra. Jag frågade om han jagade/viltspårade med sin tax, det gjorde han inte med den hunden men var jägare, hmm. Jag förklarade för honom att W var en vallhund och nog inte kan jämföras med en jakthund i beteende. Min hund är lite ilsken sa han, jasså DET märktes inte, tror taxen blev lite trubbnosig av alla bonkar mot den numera upprullade rutan. Du verkar ha koll sa han när han gick, japp det har jag Nova och Wienna satt fint och väntade på att han skulle åka iväg så promenaden kunde fortsätta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0