Varmt viltspår

I fredags morse fick jag den briljanta idén att lägga ett viltspår med älg. Eftersom det krävs lite planering för just älg så började jag tina skånken runt lunch och åkte senare på eftermiddagen till klubben för lite träning med viltspårsutrustningen med i bilen. Efter träningen gick jag ut spåret i skogen runt våra badsjö. Planen var att ta spåret på lördag morgon men planen sprack, jag spenderade tiden fram till 14.00 med att vara med familjen och b-barnen på skogsutflykt och bad. Hämtade hundarna och åkte till spåret, det var 27 varma grader och jag var nog den enda dåren som höll till i skogen istället för att ligga och sola någonstans. Jag var väldigt tveksam till att W skulle lösa spåret pga värmen, inte direkt fysiskt men det är svårt pga avdunstning, det blir mindre information att ta in. Bara att prova tänkte jag blir det bom så blir det, då vet jag iallafall det. W kände spåret i upptagsrutan redan vid påselning! kan gå tänkte jag och släppte iväg och det gick ju bra, hon spårade fint men missade legorna, men jag noterade bara fakta, jag ville inte stökar för mycket när hon gjorde ett så bra spår. Däremot markerade (stannade och nosade) på en plats där jag fick propp i flaskan och stannade ett tag, kände efteråt att jag kanske skulle belönat detta. Slutet hade jag finurligt nog gömt under mossa eftersom älgslutet är så stort, där fick W jobba, hon hade slutet i näsan men den tog ett tag att lokalisera, hon jobbade fint hela tiden och det var för mycket drag i linan för viltspår men känslan för mej var härlig att hon orkar jobba lika bra som vanligt trots värmen.
Skön vila efter dagens prövningar. Utställningspälsen mår ju som synes sådär av allt badande men skoj och skön är det iallafall.
2013-07-14 @ 10:33:43 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0