Rapport från lydnadslägret

I måndag morse var det dags att åka till lydnadslägret i Kopparberg igen, vi var där förra året vid den här tiden och hade turen att komma med i år igen.Det är ett underbart ställe mitt i skogen utanför Kopparberg, göken jobbade hårt med att gala, konvaljerna doftade, midsommarblommorna blommade på åkrarna och vädret var alldels perfekt för hundträning. Lägerkompisarna hade kommit olika långt med sina hundar, Hajra fröken fin Pumi som vill bestämma lite tränade elitmoment, Borstis, ett svart yrväder 8 månader och Briard fluffade runt på 8 månadersvis men var duktig när koncentrationen slog till, hans matte hade även med sej Zaffran numera brukschampion zom tränade elitmoment, ja momenten satt så hon fick mest träna på att inte köra trummvirvlar med framtassarna i sin iver att få jobba. En importerad bc mix som jag jag pinsamt nog glömt namnet på tränade mest på att leka och inte vara rädd. Sen har vi Ice och Ann som finslipade formen inför SM i Sollefteå, imponerande och lärorikt, man inser att det kan hända saker även på så bra hundar. Jag och W koncentrerade oss på elitmomenten och fick några härliga kviiton på att vi kommit en bit på väg. Det blev en hel del gruppmoment, rut konskick i olika varianter, likaså med vittringen och hopp apport.Vad gäller Z är det mest jag som behöver träna, himla svårt, petigt och noga hur man går. Fjärren är ganska bra med den ska bli riktigt bra, ff börjar kännas ok, jobbar med mej själv mest, INTE röra axlarna eftersom W hänger på minsta rörelse och blir sned framför alt i höger halt, provar också ett annat sätt att sätta fötterna som verkar fungera, iallafall just nu. Det är guld värt med dessa läger och den mängträning det blir. Monika LIndblom är något av en expert på att hitta på varianter på träning som leder mot samma mål så det inte blkr så statiskt. Hon sa att W bara blir bättre och bättre, då menade hon mentalt, hon jobbar på glatt och med fart trots att det ibland blir fel, och att jag har släppt mina hämningar och vuxit i mitt hundförarjobb, vilket jag känner att jag gjort, jag känner mej avslappnad och som vanligt även när vi tränar med SM och elitekipage, och har insett att även dom stöter på problem till och ifrån. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0